مجرد ما تفتح الحنفية والسخان يكتك، تشم ريحة غاز نفاذة. ده مش "عادي". ده جرس إنذار لازم تقفل المحبس الرئيسي فوراً وتفتح الشبابيك.
\n\nمصادر تسريب الغاز في السخان
\n- \n
- تآكل في "أويل سيل" الغاز: جوه مجموعة الغاز، فيه موانع تسريب (O-rings). مع الزمن بتنشف وتسرب. \n
- وصلة الغاز (الخرطوم): الخراطيم القديمة بتشقق. أو الرباط (الافيز) مش محكوم. \n
- تأخر الاشعال: لو السخان "بيكتك" كتير قبل ما يولع، الغاز بيطلع ويتراكم في الجو قبل الشرارة، فبيعمل "هبة" (انفجار صغير) وريحة غاز. \n
- انسداد المدخنة: لو العادم مش عارف يخرج، ممكن يرد ومعاه غاز غير محترق. \n
إزاي تتصرف؟
\n1. اقفل محبس الغاز فوراً.
2. متولعش أي نور أو كبريت.
3. هوي المكان كويس.
4. اتصل بالصيانة فوراً.
سلامتك مسؤوليتنا
\nتسريب الغاز (أو أول أكسيد الكربون) مفيش فيه هزار. الفنيين عندنا معاهم أجهزة كشف تسريب للتأكد من أمان بيتك.
\n