السوق المصري غرقان قطع غيار "صيني" و"مضروبة" بتتباع في علب شكلها أصلي جداً. استخدام قطعة غيار غير أصلية هو حكم بالإعدام على جهازك. ليه؟
\n\nمخاطر قطع الغيار المقلدة
\n- \n
- عدم التوافق: المقاسات بتبقى مش دقيقة بالمللي، وده بيعمل احتكاك وصوت عالي وتآكل في باقي الأجزاء. \n
- خامات رديئة: التروس البلاستيك بتتكسر بسرعة، والمطاط بينشف، والنحاس بيبقى مخلوط حديد وبيسخن. \n
- خطر الحريق: القطع الكهربائية (زي الترموستات أو التايمر) المقلدة معندهاش معايير أمان، وممكن تسيح وتولع في الجهاز. \n
إزاي تعرف الأصلي؟
\nصعب جداً على العميل العادي يفرق. العلامات المائية والعلب بتتقلد باحترافية. الضمان الوحيد هو المصدر.
\n\nضماننا على القطع
\nلما بنركبلك قطعة غيار، بناخد القطعة التالفة ونركب الجديدة من مخازننا، وبنديك فاتورة وشهادة ضمان على القطعة دي (غالباً 6 شهور أو سنة). لو باظت تاني (وده نادر)، بنغيرها مجاناً.
\n