بتحط الطبق يسخن، الميكروويف يشتغل وينور، بس الطبق ثابت مكانه. النتيجة: الأكل سخن نار من ناحية وتلج من الناحية التانية.
\n\nليه الطبق وقف؟
\n- \n
- الموتور اتحرق: فيه موتور صغير تحت الطبق مسؤول عن اللف. لو وصله سائل (شوربة فارت مثلاً) ممكن يتحرق. \n
- الكويلر (Coupler) مكسور: القطعة البلاستيك اللي بتربط الموتور بالطبق. دي بتتبري أو تتكسر مع الأحمال التقيلة. \n
- العجل (Ring) معلق: الحلقة اللي عليها عجل تحت الطبق لو فيها بقايا أكل ناشفة هتفرمل اللف. \n
هل ينفع أستخدمه كده؟
\nنظرياً آه، بس التسخين مش هيبقى متوزع، وده ممكن يخلي "بقع ساخنة" (Hot Spots) في الأكل تحرق لسانك، وبقع باردة فيها بكتيريا مامتتش.
\n\nالصيانة بسيطة بس ضرورية
\nتغيير موتور الطبق أو الكوبلر عملية صيانة سريعة بنقوم بيها عشان نرجع جهازك لكفاءته.
\n