كيف تجعل استخدام تكييف كول-ستار أكثر راحة طوال العام بدون أعطال مفاجئة؟
فيديو صيانة كول ستار
نصائح وارشادات

كيف تجعل استخدام تكييف كول-ستار أكثر راحة طوال العام بدون أعطال مفاجئة؟

الموقع الرئيسي لمركز خدمة وصيانة كول ستار المعتمد يقدم خدمات إصلاح وصيانة جميع منتجات شركة كول ستار المختلفة داخل جمهورية مصر العربية. تواصل معنا على 01150301559 للحجز السريع.

غير مصنف
\n\n\n

يا ساتر! الدنيا حر نار في شهر 7 و 8، وتشغل التكييف وتستنى الروقان.. تلاقي الهواء طالع "فاتر" أو زي المروحة العادية. إيه اللي حصل؟ هل الفريون خلص؟ ولا الكباس باظ؟

\n\n

الأسباب الشائعة لضعف التبريد

\n
    \n
  • الفلاتر مسدودة تراب: ده أشهر سبب في مصر. التراب بيعمل "سدة" بتخلي الجهاز مش عارف يسحب هواء عشان يبرده.
  • \n
  • الوحدة الخارجية مكتومة: لو حاطط الوحدة الخارجية في "منور" ضيق أو مغطيها، مش هتعرف تطرد السخونية، فالتبريد هيقف عشان الكباس ميتحرقش.
  • \n
  • نقص الفريون: الفريون مش بيخلص بالاستهلاك، لو نقص يبقى فيه "تسريب". شحنه من غير علاج التسريب تضييع فلوس.
  • \n
  • الكابستور (الكوبستر): قطعة صغيرة مسؤولة عن تقويم الكباس. لو ضعفت، الكباس مش هيقوم أصلاً.
  • \n
\n\n

ليه لازم تتصل بالصيانة فوراً؟

\n

تشغيل التكييف وهو مش بيبرد حمل زيادة جداً على الكباس (الكمبروسر). لو استمريت في تشغيله كده، ممكن الكباس يتحرق وتدخل في تكلفة تغيير كباس كامل بدل صيانة بسيطة.

\n\n

نصيحة "صنايعي":

\n

متخليش حد يقولك "هزودلك فريون" ويمشي. لازم يكشف على المواسير واللاكورات ويعالج التسريب الأول.

\n
وسوم مقالة كول ستار
error: Content is protected !!