\n\n\n
بتدوس على زرار الاشعال، سامع صوت التكتكة القوي، وشايف الشرارة، ومع ذلك العين مش بتلقط نار ولازم تجيب ولاعة خارجية. ليه التكنولوجيا خذلتنا؟
\n\nليه الاشعال مش شغال؟
\n- \n
- مكان الشرارة غلط: شمعة الاشعال لازم تكون ضاربة في مكان خروج الغاز بالظبط. لو مرحلة أو معوجة، الشرارة هتروح في الهواء. \n
- انسداد الفونية (Nozzle): لو "الفونية" مسدودة دهون أو بقايا أكل، الغاز مش طالع أصلاً عشان يولع. \n
- رطوبة بعد الغسيل: لو لسه غاسل البوتاجاز، الشمعات بتبقى مبلولة والشرارة بتهرب لجسم البوتاجاز بدل ما توصل للغاز. \n
- ضعف الشرارة: ممكن دائرة الاشعال (الترانس) ضعفت، فالشرارة موجودة بس "باردة" مش قوية كفاية تولع الغاز. \n
نصيحة للتنظيف
\nلما تغسلي البوتاجاز، نشفي الشمعات كويس جداً وبلاش تحركيها من مكانها بعنف عشان متتكسرش (لانها خزف حساس).
\n\nصيانة البوتاجاز
\nتسليك الفواني وضبط الاشعال بيرجع البوتاجاز جديد وبيوفر في استهلاك الغاز.
\n