بتتفرج على التلفزيون، فجأة ظهر خط رفيع (أخضر أو أحمر) بالطول أو العرض. أو نص الشاشة بقى أغمق من النص التاني. هل الشاشة باظت؟
\n\nأسباب ظهور الخطوط في الشاشات (LED/LCD)
\n- \n
- مشكلة في "الكوفات" (COF): دي الفلاتات اللي بتنقل الصورة للبانل. لو فكت أو سخنت، بتعمل خطوط. \n
- رطوبة أو تنظيف غلط: رش "الجلاس" أو الميه مباشرة على الشاشة بيخلي السائل ينزل تحت البرواز ويوصل للكوفات ويعمل شورت (Short Circuit). \n
- خبطة (حتى لو بسيطة): الشاشات الحديثة حساسة جداً. أي ضغط على البانل ممكن يفصل خطوط بكسلات كاملة. \n
- بوردة الـ T-Con: دي المسؤولة عن معالجة الصورة وتوقيتاتها. عطلها بيعمل "نيجاتيف" أو خطوط وألوان غريبة. \n
هل ليها تصليح؟
\nمشاكل الكوفات ليها حل بأجهزة متخصصة (Bonding Machine) بترجع تلحم الفلاتات تاني. لكن لو "كسر" في البانل، للأسف الشاشة بتترمي (تكلفتها تقارب الجديد).
\n\nنصيحة ذهبية
\nإياك ترش ميه أو منظف على الشاشة مباشرة. رش على الفوطة وامسح.
\n