السخان يشتغل، النار تولع، وتفرح بالميه السخنة... وفجأة "تك" يفصل والنار تنطفي! وتفضل تفتح وتقفل الحنفية ميت مرة. العطل ده سببه نظام "الأمان" في السخان.
\n\nحساس الأمان (Safety Sensor)
\nسخانات "كول ستار" فيها حساس لهب (Flame Sensor). وظيفته يتأكد إن النار ولعت عشان يفضل فاتح محبس الغاز. لو الحساس ده "هبب" (عليه كربون) أو باظ، مش هيحس بالنار، فالكارتة هتفكر إن الغاز شغال على الفاضي وهتقفل المحبس فوراً كإجراء أمان.
\n\nمشكلة "المدخنة" والهواية
\nلو السخان في الحمام ومفيش تهوية كويسة، حساس العادم (ODS) هيفصل السخان عشان يمنع الاختناق بغاز أول أكسيد الكربون. ده مش عطل، ده السخان بينقذ حياتك!
\n\nالحل
\n- \n
- صنفرة حساس اللهب بلطف (محتاجة فني). \n
- التأكد من سلامة المدخنة والهواية. \n
- تغيير الحساس لو تالف. \n
نصيحة قاتلة
\nإياك تلغي حساس الأمان (Sensors Bypass). بعض "الصنايعية" بيعملوا "كوبري" عليه عشان يريحوا دماغهم. دي جريمة قتل عمد ممكن تسبب اختناق الأسرة بالكامل.
\n