\n\n\n
بتفتح الحنفية السخنة، تسمع صوت "تيك تيك تيك" مستمر، بس الشعلة مبتلقطش والميه بتنزل ساقعة. عطل بيحصل كتير في الشتاء وممكن يكون حله بسيط.
\n\nالأسباب البسيطة (جربها بنفسك)
\n- \n
- أنبوبة الغاز خلصت: أو محبس الغاز مقفول. اتأكد إن فيه غاز واصل أصلاً! \n
- الحجارة (البطاريات) ضعفت: حتى لو بتعمل صوت تكتكة، ممكن الشرارة تكون ضعيفة متقدرش تولع الغاز. غير الحجارة بنوع نضيف (Energizer أو Duracell) وجرب. \n
الأسباب الفنية (شغلنا إحنا)
\n- \n
- تلف "جلدة الرداخ": دي القطعة اللي بتحس بضغط الميه وتفتح سكة الغاز. لو اتقطعت أو نشفت، السخان مش هيحس بفتح الحنفية. \n
- عطل في "الميكروسويتش": الزرار الصغير اللي الرداخ بيضغط عليه. \n
- انسداد فونية الغاز: الشعلة الصغيرة (Pilot) مسدودة هباب. \n
أمانك يهمنا
\nلو شميت ريحة غاز وانت بتحاول تشغل السخان، اقفل المحبس فوراً وهوي المكان. الغاز مش لعبة، ولازم فني متخصص هو اللي يكشف.
\n